Kenapa Hari Jumaat Yang Makara Hari Besar Umat Islam?

Kenapa Hari Jumaat Yang Kaprikornus Hari Besar Umat Islam?

Ada beberapa alasan untuk menjawab pertanyaan di atas. Terlebih dahulu, mari kita lihat penjelasannya.
Dari Salamah dari Abu Hurairah (ra) Nabi SAW bersabda:

“Hari terbaik yang terbit padanya matahari ialah hari Jumaat. Sebab pada hari itu Tuhan Azza wa Jalla menciptakan Adam (as), Dia memasukkan Adam ke syurga , pada hari itu ia diturunkan ke bumi, dan pada hari itu terjadi simpulan zaman serta pada hari itu terdapat satu masa d imana tidak seorangpun berdoa  kecuali Dia akan mengabulkan doa  itu.”  (HR. Muslim)
.
Al-Hafizh Ibnu Katsir berkata:
“Sesungguhnya dinamakan hari Jumaat dengan Jumaat disebabkan perkataan Jumaat itu merupakan musytaq (derivasi kata) dari Al-Jam’u (himpunan atau kumpulan). Sesungguhnya umat Islam berkumpul pada hari Jumaat tiap ahad sekali di dalam suatu kawasan yang sangat besar (masjid)…” Allah memerintahkan kaum mukminin untuk berkumpul dalam rangka beribadah kepada-Nya.
Allah SWT berfirman:

Kenapa Hari Jumaat Yang Kaprikornus Hari Besar Umat Islam Kenapa Hari Jumaat Yang Kaprikornus Hari Besar Umat Islam?
“Wahai  orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat  pada hari Jumaat, maka bersegeralah kau kepada mengingat Tuhan dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jikalau kau mengetahui.”  (QS. Al-Jumu’ah: 9)

Ibnul Qayyim Al-Jauzi mengatakan:
“Termasuk petunjuk Nabi, ialah mengagungkan, memuliakan dan mengkhususkan hari agung ini dengan banyak sekali macam bentuk ibadah…”.
 .

HARI YANG MULIA

Hari Jumaat merupakan nikmat rabbaniyah yang selalu dijadikan materi kedengkian musuh-musuh Islam.
Hari Jumaat merupakan kurnia  dari Tuhan untuk umat ini yang telah dijadikan sebagai umat terbaik yang dikeluarkan di tengah-tengah manusia. Tuhan mengutamakan hari ini di atas semua hari dalam sesuatu ahad dan Dia mewajibkan kepada orang Yahudi dan Nashrani untuk mengagungkannya. Tapi, mereka mengingkarinya dan sebaliknya memilih hari lain sehingga mereka tersesat dan tidak mendapat petunjuk. Kemudian Tuhan SWT terus menyampaikan kepada mereka yang beriman kemuliaan hari ini dengan mengagungkannya.
.
Dari Abu Hurairah r.a., dia mendengar Rasulullah SAW bersabda:
نَحْنُ الآخِرُونَ السَّابِقُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، بَيْدَ أَنَّهُمْ أُوْتُوْا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِنَا، ثُمَّ هذَا يَومُهُمُ الَّذِي فُرِضَ عَلَيْهِمْ فَاخْتَلَفُوا فِيهِ فَهَدَانَا اللهُ، فَالنَّاسُ لَنَا فِيْهِ تَبَعٌ : اليَهُوْدُ غَداً ، وَالنَّصَارَى بَعْدَ غَدٍ
Kita ialah orang terakhir, namun yang pertama pada hari simpulan zaman meskipun mereka telah diberikan kitab sebelum kita. Hari ini (Jumaat) ialah hari yang telah Tuhan wajibkan atas mereka, namun mereka mempertikaikannya. Maka Tuhan menyampaikan kita akan hari itu sehingga orang-orang mengikuti kita dalam hari ini (Jumaat), sementara orang-orang Yahudi esok (Sabtu) dan orang-orang Nashrani esoknya lagi (Ahad). (HR. Bukhari, Muslim, Ahmad, An-Nasai dan lainnya)
.
Maksud “Kita sebagai orang terakhir” ialah sebagai eksistensi umat terakhir di dunia. Namun di darul abadi kelak akan mendahului mereka. Iaitu menjadi umat pertama yang dihimpunkan di Mahsyar, umat pertama yang dihisab, umat pertama yang diadili dan umat pertama yang akan masuk syurga.
Dalam riwayat Muslim dari hadis  Hudzaifah:
“Kami umat terakhir dari penduduk bumi, namun menjadi umat pertama pada hari simpulan zaman yang diadili sebelum umat-umat lain.”

Dan dalam riwayat Muslim lainnya:
“Kita ialah orang terakhir, namun yang paling awal pada hari kiamat. Dan kita ialah orang yang pertama kali masuk syurga.”
.
Manakala maksud diwajibkan ialah mesti memuliakan hari tersebut. Menurut Ibnu Baththal, mereka tidak diperintahkan dengan terang untuk memuliakan hari Jumaat yang kemudian mereka tinggalkan. Alasannya, seseorang tidak boleh meninggalkan kewajiban yang Tuhan tetapkan atasnya sementara masih berstatus mukmin. Lalu dia rahimahullah berkata:
“Diwajibkan atas mereka (memuliakan) satu hari dalam seJumaat. Lalu mereka diberi pilihan untuk menegakkan syari’at mereka pada hari itu. Kemudian mereka berselisih perihal hari itu dan tidak mendapat petunjuk untuk memilih hari Jumaat.”  Demikian juga yang dinyatakan oleh Al-Qadhi ‘Iyadh. (Lihat Fathul Baari: 2/355)
.
Imam An-Nawawi rahimahullah berkata:
“Mungkin juga mereka telah diperintah dengan jelas, lalu mereka berselisih pendapat apakah wajib menentukan hari itu saja atau dibolehkan untuk menggantinya dengan hari lain. Kemudian mereka berijtihad dalam hal itu, lalu salah.”  (Lihat Fathul Baari: 2/355)
.
Dan dalam Fathul Baari, Ibnu Hajar rahimahullah menyebutkan sebuah hadis penutup terhadap problem ini yang diriwayatkan Ibnu Abi Hatim dari jalur Thariq Asbath bin Nashr, dari As-Sudiy dengan lafaz  yang sangat terang bahawa mereka diwajibkan untuk memuliakan hari Jumaat saja lalu mereka menolak. Sabda Rasulullah shallallahu’ alaihi wasallam:

إِنَّ اللَّه فَرَضَ عَلَى الْيَهُود الْجُمُعَة فَأَبَوْا وَقَالُوا : يَا مُوسَى إِنَّ اللَّه لَمْ يَخْلُق يَوْم السَّبْت شَيْئًا فَاجْعَلْهُ لَنَا
Sesungguhnya Tuhan telah mewajibkan (untuk mengagungkan) hari Jumaat atas Yahudi, lalu mereka menolaknya dan berkata: “Wahai  Musa, bekerjsama Tuhan tidak menciptakan apa-apa pada hari Sabtu, maka jadikan hari itu untuk kami. (Fathul Baari: 3/277 dari Maktabah Syamilah)



Artikel Berkaitan:

  1. RUKUN DAN ADAB KHUTBAH JUMAAT 
  2. Ganjaran Amalan Sunat Hari Jumaat Digandakan  
  3. 15 Keutamaan Dan Keistimewaan Hari Jumaat  
  4. Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat 
  5. Hari Jumaat Waktu Mustajab Berdoa 
  6. Perbanyak Membaca Selawat Di Hari Jumaat 
  7. Dosa Jual Beli  & Tinggalkan Berurus Niaga Ketika Azan Jumaat 
  8. Kenapa Hari Jumaat Yang Kaprikornus Hari Besar Umat Islam?

2014@abdkadiralhamid 

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Zikir Dan Doa Ketika Tawaf

Amalkan Wirid Ayat Seribu (1000) Dinar Agar Rezeki Cepat Datang